Podszywanie się pod dowolny numer telefonu
Piotr M
2009-07-21 12:32:55 UTC
"W internecie pojawił się serwis, który umożliwia podszywanie się pod
dowolny numer telefonu. Urzędnicy przyznają, że to sprawa bez
precedensu. Wyjaśnień w tej kwestii już domaga się Helsińska Fundacja
Praw Człowieka"

http://technowinki.onet.pl/1,0,2012425,1,rss,wiadomosc.html

Na razie mają "przerwę techniczną" a chciałem przetestować..
Jak to jest rozwiązane i że w ogóle możliwe?
--
pzdr, Piotr M

"Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
- Szukałem, ale nie znalazłem."
Piotr M
2009-07-21 16:25:33 UTC
Stronka już działa, zarejestrowałem się, "wykręciłem numer" i nic,
żadnego callback, lipa.. może trzeba doładować konto bo do callback nie
starcza z tego co dają na start..

- Szukałem, ale nie znalazłem."
mwk
2009-08-02 17:32:28 UTC
Post by Piotr M
[...]
To jest kompletna bzdura. Dowolny numer zawsze mozna samemu ustawic
majac PRI w USA lub jego odpowiednik w Europie (odmiana T1 - cos
podobnego do E1 w Europie) co jest i bylo normalnie dostepne w kazdej
wiekszej firmie od kilkudziesieciu lat w USA bez problemu i za darmo.
Uslugi (platne lub darmove) dla malych firm (np. detektywi) i
indywidualnych osob innych nieposiadajácych PRI sa dostepne
powszechnie od okolo 10 lat i firm które to robia istnieja setki lub
tysiace. Kazda firma VoIP teoretycznie moze na to pozwolic swoim
uzytkownikom i wiele pozwala. Dla przykladu popularny w Europie
Sipgate pozwala na to - jezeli zalozysz darmowe konto w sipgate.com
dostaniesz dowlny numer w USA ale mozesz wyswietlac dowolnie inny
Caller ID w zaleznosci od potrzeby.
zlotowinfo
2009-08-02 20:00:57 UTC
U?ytkownik "mwk" <***@spammotel.com> napisa? w wiadomo?ci news:700e8a3e-fd12-4041-9890-***@c1g2000yqi.googlegroups.com...
[...]
betamax chyba też ma tak już od dawna
tylko czeba numerek potwierdzić
czesiek
2009-08-03 10:18:44 UTC
Hej,
Post by mwk
To jest kompletna bzdura. Dowolny numer zawsze mozna samemu ustawic
majac PRI w USA lub jego odpowiednik w Europie (odmiana T1 - cos
podobnego do E1 w Europie) co jest i bylo normalnie dostepne w kazdej
technicznie mozliwe, ale operatorzy blokuja caller-id spoza przyznanej
Ci puli. Przynajmniej takie sa moje doswiadczenia z Netia i Dialogiem.
Znasz operatora, ktory na to pozwala?

Pozdrawiam,
Piotrek.
a***@gazeta.pl
2009-08-03 12:46:00 UTC
Post by czesiek
Post by mwk
[...]
CDP- nie wiem jak teraz ale 3 lata temu majac ich lacze bawilem sie
prezentacja wpisujac numer kumpla i dzwoniac do niego /on mial tpsa/. dalo
sie wpisac dowolny numer ze strefy
czesiek
Ale cos czuje, ze juz to jest przyblokowane?
kulig
2009-08-03 22:45:38 UTC
Post by a***@gazeta.pl
Post by czesiek
Post by mwk
[...]
To raczej błąd operatora tej centrali (lub jego niedouczenie). Normalnie
wszyscy blokują lub sami nakładają numerację.
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-08-03 15:15:45 UTC
Post by czesiek
Hej,
Post by mwk
[...]
W Polsce na PRI to sobie możesz... Dopiero styk operatorski z SS7
umożliwi takie zabawy.

M.
czesiek
2009-08-03 18:12:12 UTC
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W Polsce na PRI to sobie możesz... Dopiero styk operatorski z SS7
umożliwi takie zabawy.
OK - styk operatorski to cos innego. Moze zle zrozumialem autora
tamtego postu, ale mialem wrazenie, ze pisze o "zwyklym" PRI/E1.
Dlatego pisalem, ze operatorzy blokuja :)

Pozdrawiam,
Piotrek.
mwk
2009-08-04 21:08:53 UTC
Post by czesiek
[...]
Przynajmniej w USA nadal bardzo latwo jest uzyc PRI do tego celu ale z
reguly to wtedy kiedy masz dostep do PRI w firme. Normalnie od 10+ lat
nikt tego nie uzywa to tego celu poniewaz PRI sa stosunkowo drogie a
to samo mozna uzyskac latwiej i taniej poprzez VoIP. Poza tym tak dla
zabawy dla znudzonych nastolatkow, nie posiadajacych najmniejszego
pojecia nawet o VoIP nie potrzeba wydawac nawet zlotowki a juz tym
bardziej zastanawiac sie nad dostepem do VoIP, PRI czy tym bardziej
SS7. Normalnie wystarczy wrzucic haslo "Caller ID Spoofing" do google
i przypuszczam ze wiekszosc rezultatow pozwoli na kreowanie dowlnego
numeru za znacznie mniej niz zlotowke a wiele pozwoli testowo
"pobawic" sie zupelnie za darmo.
kulig
2009-08-04 23:23:49 UTC
Post by mwk
Post by czesiek
[...]
kolego bzdury opowiadasz!

Zacznijmy od tego że nawet polskie prawo zabrania tego typu operacji:

| Art. 209. Prawa telekomunikacyjnego:
|
| 1. Kto:
| (...)
| 9) wykorzystuje częstotliwości, numerację lub zasoby orbitalne, nie
| posiadając do tego uprawnień lub niezgodnie z tymi uprawnieniami,
| (...)
| 19) wykorzystuje numerację niezgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa
| w art. 126,
| (...)
| - podlega karze pieniężnej.

Na całym świecie żadna szanująca się firma telekomunikacyjna nie
dopuszcza do tego żeby jej abonent mógł sam sobie decydować jakim
numerem ma się prezentować. VoIP zmienił to o tyle, że obecnie coraz
więcej małych firm z niewykwalifikowanym personelem ma dostęp do
sygnalizacji SS7 i ich administratorzy nie umieją poprawnie ich
skonfigurować. Domyślnie zresztą chyba każda centrala olewa Calling-Id
otrzymany na styku abonenckim DSS1 i nakłada na niego odpowiedni
zdefiniowany przez administratora.

Jeżeli 10 lat temu w Stanach coś takiego widziałeś to był to błąd
centrali lub konfiguracji centrali (pomijając 'rozwiązania' biznesowe
firm sprzedających taką usługę).

Ten Twój lekarz czy Angelina nie używają żadnego spoofingu tylko jednej
z usług sieci ISDN - MSN - Multiple Service Number, gdzie abonentowi
może zostać przypisanych kilka różnych numerów.

I jeszcze dla porządku - PRI to rodzaj dostępu do ISDN a E1 i T1 to
technologie współdzielenia kanału transmisyjngo. Z punktu widzenia
centrali konfiguracja numeracji przy dostępie PRI i BRI jest praktycznie
taka sama a konfiguracja przy sygnalizacji E1 i T1 także znacząco się
nie różni (piszę tylko o numeracji, prezentacji, CLIP, CLIR itp!). Chcąc
umożliwić abonentowi ustawianie samodzielne prezentacji nie ma znaczenia
czy jest on podpięty dostępem PRI czy BRI, czy jest to E1 czy T1. I nie
ma znaczenia czy PRI czy BRI jest droższy.
mwk
2009-08-13 05:44:56 UTC
Post by kulig
Post by mwk
> [...]
| (...)
| 19) wykorzystuje numerację niezgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa
Po pierwsze ja nikogo nie namawiam do lamania prawa gdziekolwiek. Ja
tego nie widze w powyzszym ale jezeli uwazasz ze przytoczone przez
Ciebie paragrafy zabraniaja Ci uzywania wyszukiwarki Google do
sprawdzenia co to jest "Caller ID Spoofing" i jak to dziala to mozesz
przeciez uzyc Bing lub cos innego. Ja osobiscie ni widze akurat w tym
co cytujesz zadnych zakazow co do uzywania Google czy do uzywania
mojego telefonu z jakimkolwiek serwisem Caller ID Spoofing i z
uzywaniem dowolnego numeru takze w Polsce ale aby nie bylo zadnych
watpliwosci co do 100% legalnosci to wszystko co ja robie podlega pod
ustawy ze stanu Dalaware - sprawdzone w 100% legalne.
Post by kulig
Na całym świecie żadna szanująca się firma telekomunikacyjna nie
dopuszcza do tego żeby jej abonent mógł sam sobie decydować jakim
numerem ma się prezentować...
Nie bardzo rozumiem co chcesz tutaj powiedziec ale to chyba zawsze
abonament decyduje jakim numerem ma sie prezentowac - tak to dziala
raczej na calym swiecie - nawet w najbardziej totalitarnych i
komunistycznych krajach takich jak Polnocna Korea i Kuba. Kuba wlasnie
kilka miesiece temu stala sie ostatnim krajem na swiecie gdzie zaczeto
uzywac komorek i nawet tam tez abonament decyduje jakim numerem ma sie
poslugiwac.
Post by kulig
Jeżeli 10 lat temu w Stanach coś takiego widziałeś to był to błąd...
Caller ID Spoofing to nie jest wynalazek z ostatnich 10 lat tylko
dziala to od kiedy Caller ID dziala czyli od okolo 40 lat. Jezeli
uzywanie Google jest rzeczywiscie nielegalne w Twojej jurysdykcji to
krotka historia Caller ID Spoofing znajduje sie np. tutaj:

http://www.calleridspoofing.info/
Post by kulig
Ten Twój lekarz czy Angelina nie używają żadnego spoofingu tylko jednej
z usług sieci ISDN - MSN - Multiple Service Number, gdzie abonentowi
może zostać przypisanych kilka różnych numerów.
Po pierwsze nic takiego jak ISDN nie dziala natywnie w komorkach a
napewno nie istnieje nic co nazywa sie Multiple Service Number w
komorkach tych co uzywa Angelina lub lekarz ktorych przykladowo
uzywalem. Po drugie oczywiscie ze istnieje wiele sposobow na uzywanie
wielu numerow w komorce i poza tym to zawsze istnieja dziesiatki
sposobow na osiagniecie tego samego celu.

W naszym przypadku obojetnie jak to nie zrobisz uzywanie zwyklej
uslugi Caller ID Spoofing jest najprostszym i najtanszym rozwiazaniem.
Zamiast bawic sie w skomplikowane zamawiane tuzinow numerow i tym
bardziej pamietanie ich latwiej jest uzyc jednego telefonu (obojetnie
czy jest to iPhone, Blackberry czy cos innego) i zwykla usluge Caller
ID Spoofing powiedzmy taka jak z Itellas http://bit.ly/hZh2K -
pozwala to przecietnej osobie (a takze dla Angeliny, lekarza i innych)
za $24.95 miesiecznie na nieograniczone uzywanie i wyswietlanie
obojetnie jakiego numeru lub numerow. Zamawianie wielu numerow na
jedna komorke i tym bardziej pamietanie ich a nastepnie prawidlowe ich
uzywanie to moze jest to zajecie dla jakiegos Geek'a ale dla normalnej
osoby a tym bardziej dla Angeliny czy lekarza proste i tanie
rozwiazanie tak jak w Itellas czy w czyms podobnym jest najlepsze. Byc
moze ja, Ty i stosunkowo male grono osob moze sobie w komorce
skonfigurowac za darmo lub za $24.95 kilkadziesiat lub nawet kilkaset
numerow jezeli zaszlaby taka potrzeba, albo zainstalowac wlasny Caller
ID Spoofing, ale po co to mialaby robic nasza Angelina czy lekarz
skoro za $24.95 miesiecznie masz na poczekaniu nie dziesiatki czy
setki numerow ale ich nieograniczona ilosc. Poza tym w tej cenie
usluga z Itellas dodatkowo pozwala na nagrywanie wszystkich rozmow i
bardzo dobry Voice Changer dla jeszcze lepszego utrzymania
prywatnosci.

Tak czy inaczej do celow utrzymania prywatnosci uslugi Caller ID
Spoofing sa znacznie praktyczniejsze, tansze i prostsze w uzyciu, i
jednoczesnie znacznie efektywniejsze, niz uzywanie tych tradycyjnych
starszych metod jakimi wlasnie jest uzywanie kilku, kilkunastu, czy
wiecej numerow w jednej komorce.
kulig
2009-08-04 23:28:34 UTC
Post by mwk
Post by czesiek
> [...]

firm sprzedających taką usługę).

Ten Twój lekarz czy Angelina nie używają żadnego spoofingu tylko jednej
z usług sieci ISDN - MSN - Multiple Subscriber Number, gdzie abonentowi

mwk
2009-08-13 10:01:56 UTC
On Aug 4, 7:28 pm, kulig <***@microsoft.com> wrote:
Post by kulig
Ten Twój lekarz czy Angelina nie używają żadnego spoofingu tylko jednej
z usług sieci ISDN - MSN - Multiple Subscriber Number,
Skoro mowa jest glownie o komorkach to nic takiego jak ISDN nie
istnieje (przynajmniej natywnie) w nich. Poza tym ja uzywam aktorow i
lekarzy jako przyklady tylko dlatego ze uslugi te staly sie popularne
wlasnie w srodowiskach aktorskich od okolo 2000 roku i zostaly
spopularyzowane wlasnie w popularnej kulturze przez aktorow. Bodajze w
2006 roku glosna byla sprawa Paris Hilton z Lindsay Lohan gdzie ktos
uzywajacy konta ze SpoofCard (jednej z popularniejszych firm
oferujacych Caller ID Spoofing) nalezacego do Paris Hilton dokuczal
Lindsay Lohan i wlamal sie do jej voicemail.

Ten glosny w 2006 roku w mediach przypadek pokazal ze wlasnie Caller
ID Spoofing jest lepszym rozwiazaniem na utrzymanie prywatnosci niz
tradycyjne rozwiazania typu wielu numerow i podobne. Byla to raczej
typowa zabawa nastolatkow choc w tym wypadku znanych popularnie ale
zabawa ta blyskawicznie upopularnila uslugi Caller ID Spoofing poza
srodowiska aktorskie.
Post by kulig
I jeszcze dla porządku - PRI to rodzaj dostępu do ISDN a E1 i T1 to
technologie współdzielenia kanału transmisyjngo...
Jedna z lepszych stron gdzie jest wszystko o T1 to tutaj:

http://www.dcbnet.com/notes/9611t1.html

Terminologia jest czasami nieco inna i widac to jezeli spotyka sie
powiedzmy ktos kto obracal sie w swiecie AT&T/Lucent czy Avaya z kims
kto wywodzi sie powiedzmy ze swiata Nortel/Bell. W rzeczywistosci
terminologia to jest w duzej mierze markieting poniewaz ludzie z
marketingu uzywaja copyright do swoich okreslen na wytlumaczenie tego
samego. Ja ponizej uzywam okreslenia T1 w dwoch roznych znaczeniach
ale T1 to jest to okreslenie ktore, szczegolnie kolokwialnie moze
znaczyc jeszcze wiele innych rzeczy.

W kilku zdaniach to podstawa wszystkiego to jest DS0 (typowe
polaczenie telefoniczne 64Kbps spotykane w domach). DS1 natomiast to
jest to co spotykane z reguly w firmach i jest to nic innego jak
ekwiwalent 24 DS0. DS1 w USA to jest obojetne fizyczne polaczenie
1.544Mbps (moze to otrzymac w roznych postaciach jak np. po
tradycyjnym miedzianym laczu T1, po mikrofalowym laczu, po T3 laczu
czy najczesciej teraz w postaci lacza optycznego. T1 to jest to po
prostu specyficzna odmiana DS1 ale z laczem po miedzianych kablach,
czyli jak to bylo stosowane od 1957 roku. Teraz oczywiscie miedzianych
kabli nie kladzie sie ale w kolokwialnym uzyciu T1 to jest to samo co
DS1.

W swiecie polaczen glosowych to samo typowe polaczenie DS1 tradycyjnie
dostarczalo sie w postaci 24 kanalow (kazdy z nich to ekwiwalent DS0)
z reguly w jednej z dwoch wersji. Pierwsza to typowe T1 czy 24 kanaly
i wewnatrz kazdego z tych 24 kanalow ma miejsce cale ustawienie
polaczenia, polaczenie i sygnalowanie.

ISDN PRI to jest to samo DS1 z tymi samymi 24 kanlami z tym ze na
polaczenia glosowe uzywa sie 23 kanaly a jeden z nich (D kanal,
przewaznie kanal 24) uzywany jest na ustawienie polaczenia, signaling
i podobne. Z praktycznego punktu widzenia PRI zawsze bylo nieco mniej
popularne w firmach z uwagi na utrate jednego z tych 24 kanalow ale
PRI oczywiscie daje dodatkowe funkcje integracyjne (Qsig, H.450 etc).
Jednym z glownych powodow tradycyjnie na zakup ISDN PRI byla potrzeba
posiadania Caller ID w/name.

Innym powodem wlasnie bylo Caller ID Spoofing. Normalnie w firmach
(obojetnie czy jest to firma z 5 telefonami czy z 1000 telefonami)
istnieje czesto potrzeba na wyswietlanie jednego glownego numeru dla
calej firmy lub dla roznych oddzialow. Powiedzmy glowny numer firmy to
888-800-8000 ABC Co. i firma moze np. chciec aby wszystkie telefony w
firmie prezentowaly tylko ten numer. To sie czesto spotyka w malych
firmach lub w wiekszych firmach cale oddzialy moga pokazywac jeden
odrebny numer. Powiedzmy kazdy z 200 pracownikow w telemarketing kiedy
dzwoni to prezentuje ten sam numer 888-800-8001 ABC Co Telemarketing,
kazdy z indiwidualnych sprzedawcow wyswietla swoj wlasny DID numer
(powiedzmy 212-200-2001 Jan Kowal, 212-200-2002 John Cawel etc.) a
reszta firmy pokazuje nadal tylko glowny numer 888-800-8000 ABC Co.
Tak to w praktyce dziala zawsze w USA. To jaki numer firma presentuje
zalezy zawsze od specyficznych wymagan firmy i w tym wypadku
wyswietlane jest to co ktos wpisze do systemu. Po prostu latwiej jest
podawac jeden glowny numer firmy.

ISDN PRI tak dzialalo zawsze i dziala nadal tak samo. Tutaj nic innego
nie jest wymagane i w tej podstawowej wersji mielismy Caller ID
Spoofing przez wiele lat pomimo ze nikt tego nie nazywal po imieniu
Caller ID Spoofing gdzies do 2000 roku.

Oczywiscie teraz prawie nikt nie uzywa PRI do prawdziwego Caller ID
Spoofing poniewaz jest to znacznie latwiejsze do zrobienia przez VOIP
albo po prostu mozna kupic tanio jedna z wielu uslug za grosze zamiast
placic wielokrotnie wiecej za PRI.

Firmy tez coraz mniej kupuja samych DS1 w tych dwoch opisanych przeze
mnie glownych tradycyjnie postaciach z 24 kanalami. Te same funkcje,
lub wiecej, mozna osiagnac nawet uzywajac to samo DS1 ale powiedzmy w
postaci Sip Trunks lub czegos podobnego.
kulig
2009-08-14 01:31:45 UTC
Post by mwk
Post by kulig
[...]
(ciach)

kolego - już raz Ci powiedziałem i powtórzę: bzdury, bdury i jeszcze raz
bzdury opowiadasz. Doczytaj dokładnie a potem pisz elaboraty - zwłaszcza
jak chodzi o sprawy techniczne bo tylko wprowadzasz ludzi w błąd swoimi
domniemaniami.
mwk
2009-08-14 14:32:25 UTC
Post by kulig
Post by mwk
Post by kulig
[...]
OK, aby nie wprowadzac ludzi w blad zaznaczam ze ISDN w komorkach
natywnie NIE ISTNIEJE na calym swiecie, z wyjatkiem Twojej i kilku
innych. Lepiej?

Po drugie ja domniemaniami sie nie zajmuje i podalem kilka linkow w
poprzednim poscie co to jest T1, ISDN PRI, etc. w Polnocnej Ameryce i
jak to sie sprzedaje i dziala w praktyce - poza tym nawet nie potrzeba
moich linkow lecz wystarczy wrzucic T1, ISDN PRI, DS1, etc. do Google
i jezeli czegos nie rozumiesz to napewno znajdziesz tam wiekszosc
odpowiedzi sam.

Sorry, zapomnialem ze u Ciebie Google nie dziala... w takim wypadku
nadal nie ma problemu i mozesz wrzucic te hasla do swojej innej
wyszukiwarki jak np. Bing lub cos podobnego. -:)
Ircys
2009-08-15 19:23:26 UTC
On 14 Sie, 03:31, kulig pisze...
Post by kulig
Post by mwk
Post by kulig
[...]
Niepotrzebnie się denerwujesz. On ma rację. Za wielką wodą jest
w tym względzie "wolna amerykanka" i takie numery tam to normalka.
U nas jest ETSI i dlatego nie mamy z tym "dzikiego zachodu" :)

Ircys
kulig
2009-08-18 22:44:02 UTC
Post by Ircys
Niepotrzebnie się denerwujesz. On ma rację. Za wielką wodą jest
w tym względzie "wolna amerykanka" i takie numery tam to normalka.
U nas jest ETSI i dlatego nie mamy z tym "dzikiego zachodu" :)
że czasem bywa wolna amerykanka to jest racja, też tak słyszałem. Ale
ETSI niewiele ma tu do rzeczy bo jest tylko instytut standaryzacyjny - w
poszczególnych krajach procedura normalizacji krajowej i międzynarodowej
i regulacji rynku spoczywa na regionalnych ośrodkach koordynujących (w
Polsce Instytut Łączności i UKE) a te z reguły współpracują zarówno z
ETSI jak i międzynarodowym ITU.

Więc do tego że operatorzy central (+ich przełożeni) mają w poważaniu
pisane i niepisane prawa to nie mogę się przekonać. Zwłaszcza obecnie, w
epoce 'walki z terroryzmem'. Może jakaś zapomniana centrala w Pipidofie
City, ale żeby było to powszechne? no nie wiem...

A z drugiej strony gość pisze takie bajdurzenia jak chodzi o techniczną
nomenklaturę, że widać że niewiele ma wspólnego z telekomunikacją więc i
nie ma podstaw żeby tu mu wierzyć.

PS: notabene do ETSI z polskich operatorów telekomunikacyjnych należy
tylko Centertel i PTC; Plus GSM chyba olał to, nie mówiąc o TPSAch,
Netiach czy im podobnych ;)
Ircys
a***@gazeta.pl
2009-08-03 20:12:37 UTC
W Polsce na PRI to sobie możesz... Dopiero styk operatorski z SS7 umożliwi
takie zabawy.
my mielismy PRI /dss1/ a nie ss7 i nie bylismy operatorem...
ale z ciekawosci po urlopie sprawdze aktualnego dostawce
u kumpla jest cdp z okresu kiedy i ja bralem lacze wiec sprawdze tez u niego
mwk
2009-08-04 20:51:49 UTC
Post by czesiek
Hej,
Post by mwk
[...]
Oczywiscie samo T1 rozni sie nieco od europejskiej E1 i byc moze
odmiana PRI tez ale koncept pozostaje ten sam i przypuszczam ze
posiadajac dostep do PRI i asteryska mozna darmowo kreowac dowolny
numer. Ja nie mam pojecia jak to jest z operatorami w Polsce
specyficznie ale tylko stwierdzam jaka jest historia Caller ID
spoofing i ze bylo to mozliwe od kilkudziesieciu lat uzywajac wlasnie
PRI, przynajmniej w USA. PRI to byla tez tylko jedyna metoda przez
wiele lat i tak przynajmniej dzialalo to poprzez lata 80'te i 90'te
zeszlego stulecia. I poniewaz PRI normalnie kosztuje sporo (a
kilkanascie czy kilkadziesiat lat temu kosztowalo to jeszcze kilka
razy wiecej niz dzisiaj) i nie znajduje sie w domu przecietnego
hackera lecz w duzych fimach to nie bylo z naduzywaniem (albo raczej
nie uzywali tego znudzeni nastolatkowie lecz profesjonalne firmy wiec
prawie nikt nie wiedzial ze padl ofiara Caller ID) tego nigdy
wiekszych problemow. Glowne praktyczne zapotrzebowanie to istnialo
zawsze na tego typu uslugi dla roznych organizacji policyjnych i
najbardziej to dla prywatnych dedektywow, "bounty hunters" i podobnych
od poczatku dzialania Caller ID czyli poprzez conajmniej pierwsze 20
lat dzialania Caller ID.

Dopiero VoIP zmienil to wszystko w ostatnich 10 latach i Caller ID
spoofing stalo sie sportem dla znudzonych nastolatkow i innych bez
potrzeby placenia sporych rachunkow za to i bez wiedzy o telefonii.
Jeszcze do okolo 5-6 lat temu latwo i zupelnie za darmo mozna bylo
samemu ustawic dowolny numer uzywajac nic innego jak dostep do jednego
z kilku glownych prowajderow VoIP w USA i przekierowanie. Dopiero
wlasnie 5-6 lat temu upublicznieniu zjawiska i kilku sensacyjnych
programach telewizyjnych firmy VoIP zaczely traktowac tego rodzaju
Caller ID Spoofing jako "security issue" i zaczely korygowac "darmowy"
dostep do tego ale zaczely tez sprzedawac to natomiast jako dodatkowa
usluge.

Poniewaz Caller ID spoofing jest i bylo zawsze legalne w USA
(oczywiscie nielegalne jest wiele z rzeczy ktore robi sie uzywajac
Caller ID spoofing ale to juz inna sprawa) to istnieja setki firm w
USA sprzedajacych uslugi Caller ID spoofing w roznych formach (na
minuty, jako nieograniczony serwis miesieczny etc. i wiekszosc z tych
firm pozwala na darmowe testowanie co nadal pozwala kazdemu znudzonemu
nastolatkowi na bawienie sie telefonami w poznych godzinach nocnych
(wystarczy wrzucic haslo "caller id spoofing" na Google i z tego co
widze to pierwsza firma Spoofcard ktora wyskakuje w google pozwala na
darmowy test tego). Wiele z tych stron tez pozwola na wyswietlanie
dowolnego numeru z roznych krajow i polskich tez wiec byc moze jest to
nowa usluga dla prowajderow w Polsce ale w innych krajach a
szczegolnie w USA mogles od dawna wyswietlac sobie dowolny numer, z
Polski tez.

Te uslugi staly sie na tyle tanie ze w dodatku do tradycyjnych
zastosowan (dedektywi, policja, kryminalisci, znudzeni nastolatkowie)
stosuje sie je coraz czesciej dla utrzymania prywatnosci. Powszechnie
uzywaja to osoby publiczne, lekarze i inne osoby ktore musza uzywac
telefonu duzo ale nie moga pozwolic sobie na uzywanie tego samego
numeru z ktorego dzwonia (jezeli nazywasz sie Obama, Bush, Clinton czy
np. Angelina Jolie praktycznie nie jest mozliwe uzywanie telefonu tak
jak robi to przecietna mniej znana osoba i opublikowanie
jakiegokolwiek z takich numerow praktycznie znaczy tysiace polaczen na
godzine i praktycznie uniemozliwia dalsze uzywanie numeru dla tej
osoby). Jednym z rozwiazan jest wlasnie stale uzywanie serwisu Caller
ID spoofing co w wypadku Angeliny Jolie oznacza ze w zaleznosci od
potrzeby jej komorka pokazuje numer jej sekretarki, publicysty, czy
firmy PR i najprawdopodobniej nigdy nie wyswietla swojego prawdziwego
numeru komorki.

To samo akurat stalo sie bardzo popularne wsrod lekarzy. Lekarz czesto
dzwoni do roznych osob i do pacjentow czasami tez. Bedac zwyklym
pacjentem od okolo 30 lat oddzwaniajac spowrotem do przecietnego
lekarza nigdy nie polaczys sie z nim bezposrednio. Normalnie
przecietny lekarz z prywatna praktyka w ciagu dnia musi byc dostepny
lub musi rozmawiac z kilkudziesiecioma lub kilkuset ludzmi i w ciagu
dnia. Moze on byc u siebie w gabinecie lub w kilku, w klinice, w
szpitalu, na polu golfowym i wszedzie indziej gdzie musi byc dostepny
i czesto musi oddzwonic do roznych osob z kazdego z tych miejsc.
Tradycyjnie dawniej rozwiazywano ten problem uzywaniem kilku komorek
osobno do przychodzacych i osobno do wychodzacych polaczen lub
przekierowywaniem numerow powiedzmy z komorki spowrotem do gabinetu do
sekretarki. Problem z tym rozwiazaniem jest zawsze ten sam - po
pierwsze nikt nie chce nosic ze soba ciagle dwoch lub trzech telefonow
i w przypadku upublicznienia tego jednego numeru ktory powinine byc
prywatny nie pozostaje nic innego jak jego wymaina szczegolnie jezeli
ktos jest srednio lub wiecej popularna osoba. Pozniej uzywano jednej
komorki z kilkoma numerami. Ja osobiscie dla zachowania prywatnosci
nadal zalecam uzywanie na codzien co najmniej 3 numerow w kazdej
komorce poniewaz jest to latwe do zapamietania. Kazde numery wystarcza
a w praktyce najlepsze sa te zupelnie darmowe takie jakie mozna sobie
wziac powiedzmy z Google Voice czy czegos podobnego w USA. Dodatkowo
jednak dla kogos takiego jak ten lekarz dobry zintegrowany Caller ID
Spoofing serwis jest idealny poniewaz doda nastepna warstwe
prywatnosci i pozwoli na uzywanie tej samej jednej komorki i
wyswietlanie odpowiednich numerow automatycznie w zaleznosci od
potrzeby. Dla jednego pacjenta byc moze jest to numer z jednego z
gabinetow, dla kogos innego byc moze jest to numer biura w szpitalu
czy w klinice, dla innego byc moze jest to publiczny numer domowy i
tak dalej. Tak sie akurat zlozylo ze lekarze w tej chwili, jako grupa,
uzywaja wiecej uslug tego typu niz tradycyjni uzytkownicy tacy jak
detektywi i podobni.
czesiek